Årsberetning 2013

Et forrygende år for Farmorforeningen og bestyrelsen – det har det sandelig været!
Vi så dagens lys i februar sidste år, hvor en lille sluttet forsamling blev enige om, at bakke op om Farmorhuset og Farmor Annettes mangfoldige projekter – alle sammen møntet på at skabe smil og glæde og liv i byen.
Og det må man da vist nok sige er lykkedes ganske godt …
I bestyrelsen sad vi nogle interesserede borgere, som da godt ville hjælpe Farmorhuset lidt på vej, men som ikke anede, hvor mange glimrende idéer og nye initiativer Annette var i stand til løbende af barsle med. Men vi blev klogere – og må nok også indrømme, at det i årets løb har krævet en større indsats, end de fleste af os havde forestillet os. Som bestyrelse har vi imidlertid lige så stille fundet vores egne ben at stå på og har oplevet, hvor mange spændende tiltag, det har været muligt at sætte i værk ved fælles hjælp. Undervejs har der været lidt udskiftning, men samtidig har vi været heldige at få god hjælp udefra. På nuværende tidspunkt mener vi at have fundet nogle gode rammer at arbejde ud fra, som vil gøre det mere overskueligt at deltage i bestyrelsesarbejdet. Så vi glæder os til at byde nye medlemmer velkommen til sjove og farverige arbejdsopgaver.
Foreningens medlemstal er støt og roligt vokset i årets løb, så vi på nuværende tidspunkt udgør en medlemsskare på omkring 75 personer – først og fremmest lokale, men også ganske mange udenbys – og vi udgør en blandet forsamling af faktiske farmødre og andre bedsteforældre, børnefamilier, unge mennesker og andet godtfolk med barnesjælen i behold. Via medlemssbreve har vi forsøgt at give alle et indblik i livets gang i Farmorhuset, og det vil vi fortsætte med i året, der kommer. Faktisk er vi lidt stolte af og meget glade for, at vi nu kan tælle så mange medlemmer – det signalerer jo en aktiv interesse og giver en god grobund for fremtidige aktiviteter i Farmorhusets regi.
Og når vi nu snakker om aktiviteter, hvad er der så i grunden foregået i det forløbne år?
Se det er jo ikke så lidt …
Kernen i det hele er selve Farmors legecafé med tæt hyggestemning ude og inde og plads til børn og hunde og unge og gamle. Der har siden påske sidste år været holdt åbent næsten hver lørdag og derudover i forbindelse med særlige arrangementer. Vi har haft rigtig mange gæster og mange sjove snakke med hyggelige mennesker fra nær og fjern. Og det har været en stor fornøjelse at kunne være med til at give dem alle en rigtig god oplevelse med hjem i bagagen.

Og så har der jo været en hel række større og mindre arrangementer, hvor gårdspladsen er blevet inddraget og også garagerne, som vi har kunnet få lov at råde over, når de nu alligevel står tomme – meget heldigt for os. Det har krævet en stor indsats af hele bestyrelsen og mange andre frivillige, men har også været det hele værd. Rigtig mange mennesker har fundet vej til Farmorhuset ved årets højdepunkter: rabarbergrødsfest, prinsesse/ridder-fest, bamsefest og græskarfest. Der har været salgsboder, arbejdende værksteder, ponyridning, fægteklub, bamsehospital og græskarudskæring for at blot at nævne nogle få aktiviteter – og så naturligvis altid farmors bondegård med de glade dyr, der gerne lader sig fodre og passe af børn i alle aldre. I efterårsferien lykkedes det ved et konstruktivt samarbejde at få Algade udsmykket med en hel hær af meget fantasifulde græskarmænd- og koner, som produktionsskolen Strømmen fremstillede, Røde Kors donerede tøj til og Handelsforeningen betalte for og klarede opsætningen af – og som Farmorhuset kunne nøjes med at stå som initiativtager til. Den form for samarbejde viste sig at være en rigtig god idé – så det bliver bestemt ikke sidste gang. Et helt særligt lille indslag var besøg fra Japan, hvor den unge tegner Madoka på biblioteket udstillede sin lille bog med de fineste tegninger fra Farmorhuset.
Madoka vender tilbage til efteråret og genoptager sine farmorstudier. Det glæder vi os til.

Farmors bondegård har også været ganske meget på farten og har således været fast tilløbsstykke på alle tirsdagsmarkeder i Stege henover sommeren og på Gisselfelds julemarked. Det har været herligt at opleve børnenes glæde og kreativitet og se dem lave fælles projekter uden meget snak og uden voksnes indgriben.  Ofte har det været forældrene, der trak i børnene for at komme videre – og ikke omvendt. Så giver det god mening at lege farmor for en dag!

Idéen om sådan et legeværksted har grebet lidt om sig i løbet af året, så der nu er udviklet en række forskellige tilbud på legeværksteder, som vi sælger til fastsatte priser:
Udover farmors bondegård kan nævnes kagepynteværksted og til jul et honningkagepynteværksted, stenmalingsværksted, klip en bamse-værksted og guldgraverværksted. Her i starten af året har Farmor været hyret af Vordingborg Bibliotek til nogle weekendarrangementer med legeværksteder og senest har guldgraverværkstedet vist sig at være et stort hit. Allerede på nuværende tidspunkt har vi rigtig mange bestillinger på legeværksteder til markeder og byfester rundt omkring på Sjælland

Farmorhuset har også været brugt som ramme omkring forskellige arrangementer herunder fødselsdage for både børn og voksne til stor glæde for alle. Derfor har vi valgt at afholdelse af børnefødselsdage indgår som et tilbud på Farmorhusets hylder – koblet med en skattejagt, hvis man ønsker det. Skattejagten har vi selv stået for, men fremover satser vi på at samarbejde med en rollespilsklub.

Manglende presseomtale kan vi bestemt heller ikke klage over. Meget jævnligt har der været artikler og interviews i de lokale aviser, TV-Øst og Sydsjællands Lokal-tv har flere gange vist optagelser fra arrangementer og i Familiejournalen har der været en længere artikel. Det er en fantastisk reklame og oven i købet ganske gratis.
Farmorhuset har også på andre måder haft vokseværk. I løbet af foråret blev kulissestuen bygget færdig, så man kunne sidde under fast tag og siden også med lukket dør, når regnen silede. Vi har fået indrettet et hyggeligt lille farmortoilet på den anden side af gården, og der er kommet en markedsvogn til, som tager sig godt ud i gadebilledet. Fra januar 2013 har vi lejet loftslokalerne i bygningen lige ved siden af Farmorhuset, og der er indrettet et sjovt og hyggeligt farmorlager, hvor vi nemt og overskueligt kan placere alle vores lagervarer. Sidst men ikke mindst har vi stillet to trailere til rådighed – en til bondegårdsdyrene og en til guldgraverværkstedet. Meget fornemt.

Med alle disse forskellige tiltag er der på den ene side kommet mange penge i kassen fra cafésalg og legeværksteder, men der skal også mange penge til for at kunne stable alle de gratis arrangementer på benene og til diverse anskaffelser. Det korte og det lange er, at vi har haft en ganske pæn omsætning og derfor fra november sidste år måtte lade os momsregistrere. Heldigvis har vi fået god hjælp til at klare regnskabsopsætningen, så det er gået temmelig smertefrit. Og så har vi jo nydt godt af en fantastisk opbakning fra alle sider – private mennesker og erhvervsdrivende i lokalområdet har meget gavmildt købt støttebeviser for beløb efter eget valg eller givet tilskud i form af varer og rabatter, fra Lions Club og Vordingborg Bank har vi modtaget større donationer og Vordingborg kommune bidrog sidste år med 8.000 kr. fra aktivitets- og fritidspuljen. Netop nu har vi igen modtaget donation fra Lions Club på 5.000 kr. og fra Vordingborg kommune – hold nu fast – 35.000 kr. til årets arrangementer. Vi er meget taknemmelige og beærede!
Kort fortalt, så går det godt i Farmorhuset – også med økonomien.

Vi glæder os til at gå i gang med år 2 i farmorforeningens korte liv og håber på, at rigtig mange af jer har lyst til at bidrage lidt i ny og næ med en frivillig indsats til gavn for Farmorhuset.
Det er jo nemlig den frivillige indsats det hele står og falder med! Vi satser på at få det frivillige arbejde sat lidt mere i system, så hver især kan byde ind med lige præcis det, man nu magter og har lyst til – uden at skulle være bange for, at nogen griber hele hånden.

Farmorhusets fortsatte vision er at skabe smil og glæde og liv i byen for byens folk, byens handlende og byens gæster – og for alle de frivillige, som vælger at bruge lidt af deres tid i den sammenhæng. Sammen kan vi rigtig meget.
Gertie Feilberg
Konstitueret formand